سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

87/8/24
2:1 ص

 

زبان نورانی شرکت sun

تقریبا همه ما شرکت بزرگ sun Microsystem  را به خاطر 2 محصول مشهور و توانمندش یعنی زبان برنامه نویسی جاوا (java ) و سیستم عامل سولاریس (solaris ) به خوبی می شناسیم .زبان جاوا زبانی بسیار قدرتمند است که پروژه طراحی آن از سال 1991 آغاز و در سال 1995 به طور رسمی به دنیای رایانه عرضه شد.با اینکه این زبان از جمله زبان های قدیمی به شمار می رود، اما نسبت به زبان هایی چون بیسیک و c++ جدیدتر است.

پروژه تحقیقاتی این زبان Green نام داشت.و نویسنده اصلی آن شخصی به نام james Gosling بود که ابتدا این زبان را Oak نامید که در لغت به معنای بلوط است.اما به دلیل برخی مشکلات از فهرستی از نام های تصادفی ،جاوا  برای این زبان برگزیده شد. این پروژه در شرف لغو شدن بود ،اما با افزایش توانایی های آن بالاخره به طور رسمی به دنیا معرفی شد.

نگاه کلی

جاوا زبانی شی گرا و شبیه زبان c++ است. زیرا در ابتدای طراحی آن،هدف آن بود که زبانی شبیه c++ با قابلیت های متفاوت عرضه شود .این زبان مدل شی گرایی آسانتری داشته و از این جنبه فراگیری آن از c++ ساده تر ،اما قابلیت های سطح پایین و نزدیک به زبان سخت افزار در آن کمتر است.در بسیاری از زبان های برنامه نویسی مدیریت حافظه به عهده برنامه نویس است.اما یکی از قابلیت های اصلی جاوا آن است که مدیریت حافظه در آن به صورت خودکار انجام می شود .یکی از بزرگترین خصوصیات زبان جاوا آن است که با وجود کامپایلری بودن ،وابسته به سیستم عامل خاصی نیست و قابلیت اجرا روی هر رایانه با هر سیستم عاملی را داراست.در واقع کامپایلر جاوا کدهای برنامه را مستقیما به زبان ماشین حقیقی تبدیل نمی کند.بلکه آن را به یک زبان میانی تبدیل می کند که در واقع زبان یک ماشین مجازی به نام jvm (java virtual machine ) است.

این ماشین مجازی روی هر رایانه با هر سیستم عاملی که نصب باشد قابلیت اجرای برنامه های جاوا را خواهد داشت.جاوا برای نوشتن انواع برنامه ها مناسب بوده و ضریب اطمینان عملکرد برنامه های نوشته شده با آن بسیار بالاست. می توان از جاوا به عنوان یک زبان مطرح دنیا نام برد که هم می توان با آن نرم افزارهای کاربردی معمولی در مقیاس کوچک نوشت.هم پروژ های بزرگ و سنگین سازمانی انجام داد .هم از توانایی آن در برنامه های تحت وب بهره گرفت و هم از آن برای نوشتن برای سطح وسیعی از دستگاه ها و تجهیزات همراه از قبیل تلفن های همراه pockatpc و ... استفاده کرد.

اپلت

اپلت(applet ) به یک بخش نرم افزاری گفته می شود که می تواند در متن برنامه دیگر قرار گرفته و اجرا شود .applet به معنی برنامه کوچک بوده و در اصل ترکیبی از دو کلمه application وlet است .let در انگلیسی پسوندی است که برای کوچک به کار می رود.اپلت ها امکانات فراوانی برای نوشتن برنامه های تحت وب در اختیار برنامه نویسان قرار می دهند .این خصوصیتی است که جاوا را از بسیاری از زبان های برنامه نویسی متمایز می سازد.

البته بر خلاف جاوا اسکریپت که برای اجرا نیاز به هیچ نوع نرم افزار اضافه نداشت .برنامه های تحت وبی که با استفاده از اپلت های جاوا نوشته شده اند نیاز به ماشین مجازی جاوا (و نرم افزار jvm) دارند و بدون آن قادر به اجرا نیستند.اپلت ها شبیه فناوری اکتیوکس(activex) شرکت مایکروسافت هستند و برنامه نویس را قادر می سازند تا امکانات جدیدی به مرورگر کاربر اضافه کند .البته اپلت ها به دلیل آنکه در محیطی تحت عنوان وب sand box اجرا می شوند،امنیت دارند اما اکتیوکس چنین امنیتی ندارد.

سرویس دهنده وب از طریق دستورات HTML که در صفحات وب وجود دارد،تعامل بین سرویس دهنده و کاربر را کنترل می کند .این کار در سایت هایی که مشتریان زیادی دارد .سرویس دهنده های وب را دچار مشکل می کند .بهتر است کنترل توسط مرورگر انجام شود و سرویس دهنده نقش پشتیبان را داشته باشد .ضمنا رایانه کاربران معمولا بیکار است و منتظر پاسخ گویی سرویس دهند می ماند .یک روش حل مسئله آن است که بعضی از تعامل های سرویس دهنده در محیط مرورگر انجام شود به جای انتقال داده های HTML به سرویس دهنده ،سرویس دهنده می تواند یک برنامه کوچک را به مرورگر بفرستد و برنامه کاربردی را در ماشین مجازی اجرا کند .به این ترتیب حجم اطلاعاتی که باید از سرویس دهنده به مرورگر ارسال شود ، کاهش می یابد.

سرعت و کارایی

سرعت پایین برنامه های جاوا در محیط اجرایشان ملاک خوبی برای کارایی آن نیست زیرا در محیط وب کندی بیشتر به علت شبکه است و در گام نخست باید سربار شبکه را از روی برنامه ها برداشت،وگرنه در برنامه های کاربردی بهینه سازی بسیاری به وجود آمده است که موجب شده در آخرین آزمون کارایی ،یک برنامه جاوا از 0.8 تا 1.3 برنامه در c++ سرعت داشته باشد که 1.3 مربوط به بخش واسط کاربری(GUI) و سرعت 0.8 آن مربوط به تخلیه حافظه (Collection Garbage ) می شده است و تاکنون هیچ الگوریتمی نتوانسته است در سرعت از الگوریتم تخلیه جاوا پیشی بگیرد.

ضعف جاوا

مهمترین اشکالی که برنامه نویسان به این زبان می گیرند سرعت اجرایی بسیار پایین آن است.یک برنامه جاوا به صورت بایت کد است که کد ماشین مجازی است و باید در آن محیط اجرا شود .به همین دلیل سرعت اجرای پایینی در مقابل زبان هایی چون c++  دارد.

همچنین جاوا بر خلاف شی گرا بودن در بخشی از قسمت ها برای ایجاد انعطاف بیشتر بعضی از اصول شی گرایی را نادیده گرفته که موجب دردسر هایی می شود.

ضمنا مفاهیمی مانند (pointer ) یا همان اشاره گر ها در آن حذف شده اند .همچنین با توجه به اینکه جاوا زبانی مستقل از سیستم عامل است استفاده از توابع API سیستم عامل در آن امکان پذیر نیست.

پی اس: خوش به حال اونایی که رشته  کامپیوتر رو دوست دارند...

GoDBLeSsu

 


  

87/8/20
9:33 ع

...

بگردی پیدا می شه ...

  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
Brave Heart[0]
 

این یه وبلاگ گروهیه که متعلق بچه های کامپیوتر واحد تهران میباشد.


لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ